Latgales vēstniecības GORS Mākslas galerijā skatāma jaunās mākslinieces, rēzeknietes Magones Boleiko izstāde “Paralēlās pasaules”. Tikšanās ar mākslinieci klātienē notika 19. maijā plkst. 21.00, svinot GORS piecgades svētkus un Starptautisko Muzeju nakti. Līdz šim Magone Latvijas mākslas aprindās uzmanību izpelnījās ar košajiem augu motīviem, bet šobrīd Rēzeknē skatāmajā izstādē māksliniece apvienojusi debesu un sociālo tīklu ainavas.
Magone Boleiko (dz. 1985. g.) 2004. gadā absolvējusi Rēzeknes Mākslas vidusskolas Modes dizaina nodaļu, Latvijas Mākslas akadēmijā studējusi scenogrāfiju, tad pievērsusies konceptuālajai glezniecībai, 2009. gadā iegūstot bakalaura grādu un 2013. gadā maģistra grādu mākslā. Kopš 2009. gada sarīkojusi vairāk nekā 10 personālizstādes, 2017. gadā notika Magones Boleiko personālzstāde “Biokonstrukcijas” galerijā MākslaXO Rīgā. Piedalījusies daudzās grupu izstādēs Beļģijā, Čehijā, Latvijā, Lietuvā, Lielbritānijā, Islandē un citur. 2012. gadā ieguvusi 2. vietu Latvijas, Lietuvas un Igaunijas konkursā “Jaunā Gleznotāja Balva”. Sadarbojusies ar “Dd studio” (“COWPARADE” 2012 Ventspilī, bijusi gleznotāja Qobustānas petroglifu muzeja ekspozīcijas izveides komandā Azerbaidžānā 2011. gadā), strādājusi rezidencē “SKAFTFELL”, Seydisfjordur, Islandē (2010).
Mākslas zinātniece, kritiķe Santa Mičule-Hirša Magones Boleiko radošo darbību raksturo: “Māksliniece savā glezniecībā pievēršas bezgala vienkāršām, ikdienišķi pašsaprotamām lietām, kuras bieži vien vairs pat neievērojam sev apkārt. Viņas mākslu nospriego nepieciešamība atklāt šīs lietas un parādības kā vizuālas struktūras – shēmas, krāsu un formu kombinācijas, kuru ārējā veidola gleznieciskajai atveidei primāri jāatklāj to iekšējā loģika. Izstādē “Paralēlās pasaules” māksliniece apvienojusi debesu ainavas un to, ko varētu dēvēt par sociālo tīklu ainavām. Tā nav ikdienas poetizēšana, un vienlaikus šajā vienkāršībā netiek meklēts arī antipoētiskais, neglītais vai necilais. Darbu noskaņa ir distancēti vērojoša un glezniecisko iedarbību veido formu racionalitāte, sakārtojot un pārdomājot ritmu, krāsu un mērogu savstarpējās attiecības. Par tematiskajiem motīviem Magones Boleiko darbos bieži kalpo tas, ko nosacīti varētu dēvēt par dabas pasauli, tas, kas radies neatkarīgi no cilvēka darbības. Māksliniece to visu aplūko noteiktu sistēmu ietvaros, nevis patvaļīgi interpretējot vai tīksminoties. Līdzīgi kā popārta mākslā, kurā uzsver patērētājkultūras simbolu pašpietiekamību, arī izstādes “Paralēlās pasaules” darbus varētu nodēvēt par laikmetu raksturojošu masu kultūras ikonogrāfiju. Magones Boleiko gleznu dramaturģiju virza spriedze starp virtuālo un dabisko ainavu – pirmo pieņemts uzskatīt par triviālu realitātes daļu, savukārt debesis mūsu kultūras apziņā ir klasisks, pat nedaudz banāls apzīmējums tieksmei pēc plašākiem, nemateriāliem garīgajiem apvāršņiem. Māksliniece tās abas nepretstata, ainavas pāriet viena otrā tikpat nemanāmi kā ikdienā – augšupielādes, laikošanas un šērošanas ikonas kompozīcijās veido caurspīdīgu uzslāņojumu, kas izjauc ainas viennozīmību.”
Izstāde “Paralēlās pasaules” Latgales vēstniecībā GORS būs aplūkojama līdz 17. jūnijam, izstāde Mākslas galerijā bez maksas skatāma katru dienu no plkst. 11.00. Šobrīd Latgales vēstniecībā GORS skatāmā izstāde ir Magones Boleiko otrā personālizstāde dzimtajā pilsētā.
Foto: Andrejs Vasjukevičs/ Latgales vēstniecība GORS