Konkursā skolēnus aicinās radīt idejas grāmatām par kultūras kanona vērtībām
Latvijas Kultūras akadēmija (LKA) izsludina Latvijas Kultūras kanona konkursu 10.–12. klašu skolēniem “Latvijas Kultūras kanona vērtību stāsts: kā lasīt? kā stāstīt? kā rakstīt?” un aicina meklēt piemērotāko veidu, kā radīt saturiski un vizuāli mūsdienīgu stāstījumu par kultūras kanona vērtībām grāmatas formātā. Lai pieteiktos konkursam, līdz 15. novembrim ir jānokomplektē komanda trīs skolēnu un viena skolotāja sastāvā un jāaizpilda tiešsaistes pieteikuma forma: https://ej.uz/kanonakonkurss2024.
Lai godinātu latviešu valodu un grāmatniecību, kā arī aizsāktu Latvijas Nacionālās bibliotēkas 2025. gada pasākumu ciklu par godu pirmajai latviešu valodā iespiestajai grāmatai, šī gada konkursa uzdevumos skolēniem būs jāmeklē grāmatniecības un Latvijas kultūras kanona saskares punkti. Šī gada konkursā jaunieši pievērsīs uzmanību tam, cik atšķirīgi Latvijas kultūras kanona vērtības uztver un interpretē to nozīmi dažādas Latvijas sabiedrības grupas, kopienas un indivīdi. Konkursa finālā skolēni radīs un prezentēs inovatīvus un oriģinālus prototipus grāmatai, kura nes kādai iedzīvotāju grupai nozīmīgu vēstījumu par Latvijas kultūras kanonā iekļautu vērtību vai vērtībām.
Konkursa pirmā kārta Latvijas reģionos notiks no 2024. gada 25. līdz 29. novembrim, un tajā skolēnu komanda skolotāja vadībā izpēta Kultūras kanonā iekļautās kultūras vērtības, atlasa vienu vai vairākas sev būtiskākās no tām, un izvēlas kādu Latvijas iedzīvotāju grupu vai kopienu, kuru gribētu iepazīstināt ar šīm vērtībām. Skolēnu uzdevums ir izpētīt šīs grupas pašreizējās zināšanas, izpratni un attieksmi pret izvēlētajām kultūras kanona vērtībām. Nākamais solis ir attīstīt ideju par konkrētai iedzīvotāju grupai vai kopienai paredzētas grāmatas izveidi – izstrādāt piedāvājumu par grāmatas saturiskajiem un vizuālajiem (attēliem, reprodukcijām, fotogrāfijām, zīmējumiem u.tml.) elementiem. Gatavojoties konkursa pirmajai kārtai, skolēnu komandas sagatavo prezentāciju, kurā izklāsta kā izpildīti uzdevumi un pamato nepieciešamību konkrēto iedzīvotāju grupu vai kopienu iepazīstināt ar izvēlētajām kultūras kanona vērtībām. Svarīgi, lai komandas varētu pamatot, kā iecerētais grāmatas formāts palīdzēs iepazīt un interpretēt tajā iekļauto stāstu par kultūras kanona vērtībām.
21. oktobrī plkst. 16.00 tiešsaistē norisināsies informatīvs seminārs skolotājiem par konkursa uzdevumu un nolikumu, kurā konkursa organizatori sniegs atbildes uz dalībnieku jautājumiem.
Otrajā kārtā, kas norisināsies 2025. gada 17. janvārī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, konkursa rīkotāji kopā ar kultūras un radošā sektora profesionāļiem, tostarp grāmatizdevējiem, māksliniekiem, radoša teksta autoriem, kā arī kultūras mantojuma speciālistiem dalīsies pieredzē par grāmatu izdošanas mākslinieciskajiem, dizaina, satura un izdevējdarbības aspektiem. Tiks apzinātas arī jauno tehnoloģiju iespējas grāmatniecībā, kas ļauj rast ilgtspējīgākus kultūras vērtību saglabāšanas un aizsardzības risinājumus. Radošais seminārs paredzēts, lai uzlabotu fināla uzdevuma izpildei nepieciešamās prasmes un kompetenci. Skolotāji saņems sertifikātus par dalību seminārā.
Konkursa trešā kārta (fināls) notiks 2025. gada 14. martā Latvijas Nacionālajā bibliotēkā.
2024./2025. mācību gadā Latvijas Kultūras akadēmija jau trīspadsmito gadu rīko Kultūras kanona konkursu Latvijas vispārizglītojošo skolu 10.–12. klašu un profesionālās izglītības skolu vecāko kursu skolēniem. Tas organizēts, lai nodrošinātu skolu jaunatnes līdzdalību kultūras mantojuma popularizēšanā un komunikācijā, radītu priekšnoteikumus Latvijas kultūras mantojuma integrācijai skolēnu ikdienas dzīves praksēs, izmantojot arī digitālās vides iespējas, attīstītu skolēnos apziņu par kultūras un dabas mantojumu kā kopīgu resursu, radošu spēju un inovāciju avotu.
Konkursu organizē LKA kopā ar Latvijas Republikas Kultūras ministriju, Latvijas Nacionālo bibliotēku, kultūrizglītības programmu “Latvijas skolas soma”, Latvijas Nacionālo kultūras centru, Valsts izglītības satura centru un UNESCO Latvijas Nacionālo komisiju.